Número actual | Núm. 06 (2017): El Ornitorrinco Tachado. Revista de Artes Visuales noviembre 2017-abril 2018

Más números

 

Este ensayo lleva a cabo una revisión de la genealogía de la (inter)disciplina de los Estudios Visuales en América Latina mediante un recorrido de la trayectoria intelectual que ha marcado a los Estudios Visuales en la región. Con el fin de discutir la pertinencia de unos Estudios Visuales propiamente latinoamericanos, en este estado de la cuestión se lleva a cabo un estudio genealógico de lo que proponemos denominar “Estudios Visuales ‘en español’”. Así, el texto brinda un recorrido por los orígenes de los Estudios Visuales en la academia angloparlante, luego en la península ibérica, su discusión teórica en América Latina y, por último, la problematización de su ejercicio en la región hoy.

 

 VISUAL STUDIES ‘IN SPANISH’. A LITERATURE REVIEW

This article is a review of the emerging genealogy of visual studies in Latin America. It poses the question of a need for a Latin-American visual studies, the ways in which visual studies can be theorized and practiced in the region given its cultural and contextual specificities, the subjects that such visual studies would interpellate, and the potential terms of the discussion. In sum, the article poses the following overall question: visual studies in Latin America, how and to what aim? In order to forward answers to these questions, the first half of the article offers a genealogical review of the origins of visual studies in Anglophone academia, then in the Iberian Peninsula, its discussion and theorization in Latin America, and finally the problematization of its application in the region.

9-22

 

El giro hacia la imagen producido en las últimas dos décadas y media abre el camino no solo a nuevas teorías sobre los fenómenos icónicos, sino principalmente a dos nuevas vías de investigación: por un lado, la imagen se convierte en lugar óptimo de análisis para comprender nuestro entorno; por otro lado, la reivindicación de una “lógica” propia de la imagen posibilita la comprensión y el avance de nuevas formas de sentido más allá de lo verbal. El presente texto se concentra en el estudio de las dos perspectivas de análisis centrales en el desarrollo del giro hacia la imagen: los estudios visuales y la ciencia de la imagen alemana. Para ello, se abordan en primer lugar las distintas versiones del giro visual que se proponen en uno y otro caso, examinando los elementos desde los que dicho giro surge y los orígenes del mismo. En segundo lugar, se presentan las distintas formas de análisis de ambas escuelas, con objetivos, metodologías y retos distintos. De esta forma, la comparación de ambas perspectivas habrá de ofrecer un panorama de la situación actual de la investigación sobre la imagen y de sus heterogéneos orígenes y formas de evolución.

 

CONTEMPORARY RESEARCH ON IMAGES. A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CURRENT INTERNATIONAL DENATE 

The visual turn developed in the last 25 years has produced not only a new vast multiplicity of analyses of pictures and images, but most importantly, has opened two new important lines of research: on the one hand, assuming images as prototypical manifestations of the tensions among the social, the cultural and the historical, they become an optimal space of research of our context; on the other hand, the assertion of a specific iconic logic allows for the understanding and reinforcement of new forms of sense beyond verbal meaning. This research has been developed very differently depending on the contexts and traditions of where it has emerged. Therefore, this paper concentrates on the analysis of the two main perspectives in the development of the pictorial and iconic turns: Visual Studies and the German Bildwissenschaft. With this goal, I examine first the different versions of the visual turn that are proposed in each case, studying both the elements from which each turn develops and their respective origins. Secondly, I present the diverse forms of analysis of each school with their different goals, methodologies and challenges. This comparative analysis aims to offer an overview of the current situation of the research on images and pictures and its diverse theoretical origins and developments.

23-39

VISUALIDAD Y TÉCNICA

Adriana Moreno Acosta

 

Este texto hace parte de los resultados de un proyecto de investigación posdoctoral titulado La creación audiovisual amateur: variaciones en la era digital . Se retoma aquí una reflexión principalmente conceptual construida a partir de aproximaciones teóricas hechas desde los Estudios Visuales, Estudios Culturales y la Sociología de la Tecnología, haciendo énfasis en términos como “giros técnicos” y “régimen escópico”, con la intención de aportar consideraciones para complejizar el entendimiento de las visualidades contemporáneas, inmersas en las denominadas nuevas economías del conocimiento y/o transformaciones del capitalismo. Más que respuestas, se apuesta por una construcción y toma de postura en la cual se propone la revisión de otros momentos históricos para entender mejor lo que sucede en la actualidad y que aboga por complejizar el estudio de las relaciones entre los dispositivos para producir imágenes, la visualidad y la vida cotidiana.

 

VISUALITY AND TECHNIQUE. CONSIDERATIONS ABOUT AMATEUR AUDIOVISUAL, DISPOSITIVES AND EVERYDAY LIFE

This article is part of the results of a postdoctoral research project entitled: Amateur audiovisual creation: variations in the digital age, presents itself a conceptual reflection based on theoretical made from the visual studies, cultural studies and the sociology of technology, emphasizing concepts such as scopic regime and technicals turns, with the intention of deepen the understanding of contemporary visualities in daily life, germane to the knowledge economy and transitions of capitalism. Beyond offering finished answers, we present a construction and positioning bet that was applied within the mentioned project, but it continues working, in which it proposes the necessary revision of other historical moments to better understand what happens in the and which advocates a complex approach to the study of the relations between technological devices to produce images, visuality and daily life.

41-54

 

Este artículo vincula dos campos de conocimiento escasamente relacionados: los Estudios Visuales y los Estudios de la Performance. El caso de análisis seleccionado ha sido el ingente número de imágenes que, sobre las manifestaciones acontecidas en Venezuela contra el gobierno de Nicolás Maduro, ha sido distribuido por medios de comunicación y redes sociales desde principios de 2017. Los aspectos tratados con especial atención han sido: 1) la definición de performance social, como una articulación expresiva adoptada por el levantamiento civil desde comienzos del siglo xxi; 2) la diferencia entre “habla” y “escritura” como modos de identificación del lenguaje del poder y el lenguaje de la protesta; y 3) la idea de “estereotipo estético-”, encarnada en aquellos cuerpos singulares que se han convertido en iconos globales de las revueltas contra Maduro.

 

THE POLITICAL ACTION AS SOCIAL PERFORMANCE. THE CASE OF THE IMAGES OF THE PROTESTS AGAINST NICOLAS MADURO

This paper links two fields of research scarcely connected: Visual Studies and Performance Studies. The chosen case to analyze has been the enormous amount of images on the demonstrations against the government of Nicolas Maduro, which have been distributed through mass media and social media from the beginning of 2017. Three aspects in particular have been analyzed: 1) the definition of social performance as a way of acting adopted by the civil uprisings throughout the twenty-one century; 2) the difference between “speech” and “writing” as modes of representation of the authority language and the protest language; and 3) the idea of “visual stereotype”, incarnated in those specific bodies that have become global icons of the protests against Maduro.

55-66

¿QUÉ ES UNA PIPA?

Alberto Carlos Romero Moscoso

 

¿En qué términos debe ser pensada la imagen contemporánea? Bien que la imagen puede ser aún la consolidación de la presentación y la representación del mundo, no es por tanto solo eso, es preciso también aceptar los límites de la representación e intentar ajustar su condición al mundo actual. El arte contemporáneo, luego de esfuerzos heroicos, por tomar distancia de la imagen y desmantelar la idea según la cual, el artista era un productor de imágenes, logró desplazar su centro de interés de la representación; equivocado pensar, aunque tentador, que logró separarlo de la imagen, si bien así lo creyeron artistas y demás. Fue la idea renovada de archivo, por una parte, la que la trajo de vuelta al mundo del arte. En ese sentido, quizá lo más atractivo de la imagen del arte contemporáneo es que no se ve, aunque tampoco será celebre por eso.

 

WHAT'S A PIPE?

In what terms the contemporary image should be thought. Although the image can still be the consolidation of the presentation and representation of the world, it is not only that, it is also necessary to accept the limits of representation and try to adjust its condition to the world today. Contemporary art, after heroic efforts to distance itself from the image and to dismantle the idea that the artist was an image producer, managed to shift his center of interest from representation; Wrong to think, although tempting, that managed to separate it from the image, although so believed artists and others. It was the renewed idea of archiving, on the one hand, that brought her back to the world of art. In that sense, perhaps the most attractive of the image of contemporary art is that it is not seen, but it will not be celebrated for that either.

67-74

 

La museificación de la cultura brasileña durante el siglo xix se canalizó en diferentes exhibiciones. Tanto la Exposición Antropológica Brasileña de 1882 en Río de Janeiro como la Séptima Exposición Universal de París de 1889 fueron ejemplos de una concepción etnográfica que tendía a exotizar la cultura material nativa. Durante la segunda mitad del siglo xx artistas como Lygia Pape, Adriana Varejão o Tunga, visibilizaron aspectos de la cotidianeidad indígena mediante una serie de esculturas e instalaciones, activando memorias y relatos provenientes de la etapa de dominación colonial. Recientemente se inauguró en Río de Janeiro Dja Guata Porã: Río de Janeiro indígena, una exhibición que revisa la propia historia mediante un enfoque crítico y reflexivo. Estos procesos culturales serán examinados desde los Estudios Visuales.

 

MUSEUMIFICATION AND REINSCRIPTION OF VISUAL ARTIFACTS. FROM NINETEENTH-CENTURY BRAZIL TO ARTISTIC CONTEMPORANEITY

The museumification of Brazilian culture during the 19th century was channeled in different exhibitions. Both the Brazilian Anthropological Exhibition of 1882 held in Rio de Janeiro and the Paris Exposition Universelle of 1889 were examples of an ethnographic approach that tended to exoticize the native material culture. In the second half of the 20th century, artists including Lygia Pape, Adriana Varejão, and Tunga visibilized aspects of indigenous daily life by means of a number of sculptures and installations, activating memories and stories stemmed from the times of colonial rule. Recently, exhibition Dja Guata Porã: Rio de Janeiro indígena was opened in Rio de Janeiro. The exhibit revisits history itself through a critical and reflective approach. These cultural processes will be reviewed from the visual studies perspective.

75-91

MAR BERMEJO

Francisco Larios

 

Dossier

93-104

LA GRAN FAMILIA MEXICANA

Juan Caloca Carbajal

 

Ensayo visual

135-137

PRINCIPIO(S) DE INCERTIDUMBRE

Rodrigo López Romero

 

Reseña

139-140

SOCIOLOGÍA DE LA IMAGEN

Victoria Noelia Cabral

 

Reseña

141-143